Al-Qur'an menyaran perhatikan alam
Kaji penggantian siang dan malam
pergerakan bulan, bintang dan matahari
serta lain-lain jasad samawi (3: 190)
Umat Islam kerap digesa
mengembara, menyiasat dan meneroka
serta memahami keajaiban kejadian (4: 53)
selain menghargai keindahan ciptaan
Antara mesej utama Al-Qur'an
Sentiasa berusaha mencari kebenaran (2: 111)
Sekitar 750 ayat Al-Quran mengenai alam
Sumber motivasi yang sangat mendalam
Al-Quran menggalakkan penyiasatan
dan menyanjungi orang berpengetahuan
Pendidikan tidak terhad hal agama
tapi termasuk sains dan ilmu semasa
Firman Allah swt:
"Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama
orang-orang yang mengetahui dengan orang
-orang yang tidak mengetahui?" (39: 9)
Nabi saw bersabda:
“Barang siapa menempuh jalan untuk mencari
ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya
jalan ke surga.” (H.R Muslim)
Islamlah pembawa cahaya pembelajaran
Pembuka mata Eropah di zaman kegelapan
Umat Islam pewaris era sains gemilang
Pelopor penemuan oleh sarjana2 terbilang
Antara sarjana2 besar yang terukir nama
Al-Khawarismi, membangunkan aljabr atau algebra
Al-Biruni pula ahli matematik, astronomi dan geografi
Beliau berjaya mengira ukur lilit bumi secara geometri
Al-Haytham (Alhazen) pengasas optik moden
Menekankan konsep bahawa sains harus berdasarkan eksperimen
Ibn Sina (Avicenna), banyak mempengaruhi perkembangan ilmu perubatan
Ensiklopedia beliau al-Qanun fit-Tibb diguna Barat sebagai rujukan
Setelah berabad-abad dunia Islam berada di barisan depan
memimpin tamadun manusia dan sains di zaman pertengahan
Kini penguasaan sains di dunia Islam amatlah lemah
Tahap intelektual telah merosot ke tahap rendah
Walaupun umat Islam 20 peratus penduduk dunia
tapi hanya menghasilkan 5 peratus dari penerbitan sains seluruhnya
Ada 1.6 bilion umat Islam di dunia kini
Hanya 2 Hadiah Nobel sains dimenangi
Umat Yahudi hanya ada 15 juta di dunia
Tetapi Hadiah Nobel ada 201 penerima
23% daripada semua penerima individu
seluruh dunia semenjak tahun 1901
Umat Yahudi tak seramai kita
Tapi bidang kimia ada 36 penerima
20% daripada jumlah seluruh dunia
Umat Islam ada 1 penerima sahaja
Umat Yahudi tak seramai kita
Tapi bidang fizik ada 54 penerima
26% daripada jumlah seluruh dunia
Umat Islam ada 1 penerima sahaja
Ternyata dunia Islam jauh ketinggalan
Tidak seperti di zaman kegemilangan
Kejayaan dulu tinggal lipatan sejarah
Realiti hari ini nyata sudah berubah
Mengapa terjadi keadaan begini? (13:11)
Sedangkan Al-Quran yang sama diwarisi
Al-Quran tidak lagi sumber motivasi
Mungkin terlebih lafdzi dari maknawi
Kelemahan umat kerana mundurnya pembelajaran
Kurang minat penerokaan dan pengkajian
Hasilnya umat Islam lemah pemikiran
Sumbangan sains kini jauh ketinggalan
Nukilan drK@KuantumHarapan, versi Nov 2017
Rujukan utama:
ReplyDelete1.http://www.iupui.edu/~msaiupui/contributiontoscinece.htm
2.https://www.huffingtonpost.com/craig-considine/overcoming-historical-amnesia_b_4135868.html?ncid=engmodushpmg00000009
3.https://www.google.com/amp/bigthink.com/think-tank/ibn-al-haytham-the-muslim-scientist-who-birthed-the-scientific-method.amp
4.https://mobile.nytimes.com/2001/10/30/science/how-islam-won-and-lost-the-lead-in-science.html
5.https://www.google.com/amp/m.republika.co.id/amp_version/ok99r1313
6.http://www.jinfo.org/Nobel_Prizes.html